تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت


بررسی تاثیر محتوای تکراری در سئو و امکان جریمه سایت توسط گوگل


آیا امکان جریمه سایت بدلیل محتوای تکراری وجود دارد؟

آشنایی با مفهوم محتوای تکراری و تاثیر آن در سئو

محتوای تکراری چیست؟ ایا مجاز به استفاده از محتوای تکراری در سایتمان هستیم؟ اگر چنین کاری کردیم چه نکاتی را میبایست رعایت کنیم؟ در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

یکی از مواردی که در طراحی وب سایت همیشه در حال تغییر و غیر قابل درک می باشد، SEO یا بهینه سازی موتور های جستجو است.برای اینکه بتوانید اطلاعاتی درباره سرعت تغییر رتبه بندی موتور های جستجو و اینکه چه معیار هایی برای SEO وب سایت مضر یا مفید کسب کنید، بعضا با اطلاعات نادرست و گیج کننده ای مواجه خواهید شد. یکی از این موضوعاتی که مورد بحث و جای ابهام بسیاری دارد، مساله ی اثر محتوای تکراری بر روی سئو می باشد.

 

گوگل برای بر طرف کردن پیچدگی محتوای تکراری سعی کرده در یک ویدئو توضیح دهد. این ویدئو که به صورت شخصی منتشر شده، محتوای تکراری را کامل توضیح می دهد و نحوه برخورد گوگل با محتوای تکراری را برای همه روشن می سازد. درابتدای این فیلم یک بخش مهمی گفته شده است :

” مهمترین چیزی که می خواهم برای همیشه آن را پایان دهم، افسانه مجازات وب سایت هایی که محتوای تکراری تولید می کنند. وب مستر ها بعد از اینکه محتوای تکراری بر روی وب سایت خود منتشر ساختند، نگرانند گوگل آنها را مجازات کند ولی این در حالی است که گوگل هیچ مجازاتی برای محتوای تکراری ندارد.”

پس تکلیف مجازات برای محتوای تکراری مشخص شد.

برای این بخش از ویدئو، منتشر کننده ی فیلم توضیحی در وبلاگ خود ارائه کرده است:

“برای محتوای تکراری، مجازاتی وجود ندارد”

این گفته ها ویدئو باعث شده، بسیاری از افراد تولید کننده ی محتوا، ایجاد یک محتوای تکراری برای وب سایت خود را جدی نگیرند که البته این حرکت اصلا درست نیست! با اینکه برای محتوای تکراری هیچ جریمه ای وجود ندارد ولی همچنان گوگل محتوای تکراری را یکی از معیار های بد برای SEO وب سایت می داند. در این مقاله نگاهی به علت های پیدایش محتوای تکراری و همچنین عکس العملی که در برابر محتوا می توان نشان داد، حرف خواهیم زد.

در اصل محتوای تکراری چیست؟

در ابتدا بیایید منظورمان از “محتوای تکراری” را روشن کنیم. در یک تعریف ساده ، محتوای تکراری به این معناست که محتوای وب سایت شما، منحصر به فرد نیست. ممکن است محتوایی باشد که در بخش دیگری از وب سایت خودتان از آن استفاده کرده اید، ممکن است محتوایی باشد که شما از وب سایت دیگری گرفته و در سایت خود منتشر کرده اید و یا برعکس ، سایت دیگری محتوای سایت شما را منتشر کرده است!

نخست اجازه دهید تا تعریف ساده ای از محتوای تکراری داشته باشیم. محتوای ساده به این معنی است که محتوای تولید شده در وب سایت شما منحصر به فرد نیست. محتوای منحصر به فرد می تواند با استفاده یک محتوا در دو محل متفاوت از وب سایت و یا اینکه محتوا را از وب سایت های دیگر بگیرید و منتشر کنید و یا محتوای شما در وب سایت دیگری منتشر شود، نقض شده باشد.

 
حتما بخوانید
 

محتوای تکراری

 

در چه شرایطی محتوای تکراری مخرب است؟

یکی از روش های ساده برای تشخیص ابنکه محتوای تکراری برای وب سایت شما مضر است یا نه، این است که از خود بپرسید که چرا این محتوای تکراری را منتشر می سازید؟ اگر هدف شما از کپی فقط نیاز های شخصی باشد و نفعی برای بازدید کنندگان نداشته باشد ( برای مثال نیاز به بهتر دیده شدن دارید یا می خواهید وب سایت خود را در موتور های جستجو بالا ببرید و یا اینکه نتایج جستجو را تغییر دهید)، اصلا نباید این کار انجام دهید.

محتوای تکراری

موتور جستجوی گوگل در مقاله ی خود درباره ی ” محتوای تکراری” به طور مشخخص بیان می کند:

“یافته شدن محتوای تکراری در وب سایتی، هیچ دلیلی برای اقدام بر علیه آن وب سایت نمی باشد مگر تشخیص داده شود از منتشر سازی محتوای تکراری هدفی فریبکارانه و دستکاری نتایج گوگل داشته باشد.”

اگر چنانچه گوگل تشخیص دهد شما در تلاشید تا نتایج جستجو را مطابق با میل خود تغییر دهید، بر علیه وب سایت شما دست به اقدام می زند و شما را از نتایج جستجو به طور کامل حذف می کند. این اقدامات اغلب در ذیل لیست سیاه انجام شده و همه ی کارهایی که برای سئوی وب سایت انجام داده اید را از بین می برد. در این حالت همه ی محتوا های تکراری به اسم اسپم (هرزنامه) شناخته می شودو این اسپم ها دلیل قانع کننده ای برای گوگل می باشد تا وب سایت شما را ازنتایج موتور جستجو حذف نماید.

اگر از کپی کردن محتوا یا همان محتوای تکراری، هدفی به غیر از دستکاری نتایج نیز داشته باشید، باز هم این عمل می تواند برای وب سایت شما مضر باشد.

شرکت هایی که موتور جستجو برای کاربران ارائه کرده اند، در واقع در نظر دارند به استفاده کننده گان خود نتایجی با دسته بندی های متفاوت ارائه دهند نه اینکه ده ها یا حتی صد ها صفحه ی مشابه که محتوای یکانی هم دارند، در عوض جستجوی کاربر به نمایش بگذارند. برای مقابله با محتوای تکراری، اغلب موتور های جسجو متنی شبیه جمله ی زیر برای کاربران خود نمایش می دهند:

“برای اینکه نتایج مناسبی برای شما نشان دهیم، بسیاری از صفحات که به هم شباهت زیادی دارند، حذف شده اند”

البته نتایج شبیه به هم که اکثرا متعلق به وب سایت های با محتوای تکراری هستند در لینکی به نام لینک های فرعی توسط موتور های جسجو به نمایش گذاشته می شوند که اکثر کاربر های از کلیک بر روی همچین لینک هایی خود داری می کنند. پس آرزو هایی که برای وب سایت خود با نگارش محتوای تکراری داشته اید به باد رفته، و رتبه ی خود را از دست می دهید.

برای مثال اگر مقاله را در یک وب سایت نگارش کرده باشید و ماه بعد بخواهید همین مقاله را در یک وب سایت دیگر منتشر کنید، سایت دوم احتمالا در جستجوی کاربران به عنوان لینک های فرعی به نمایش گذاشته شود.

برای دقیق روشن شدن موضوع باید اضافه کنیم که، این اقدامات گوگل در واقع مجازات نیست بلکه قدردانی از وب سایتی هست که برای اولین بار را منتشر ساخته است. در واقع گوگل وب سایت اولی که محتوا را منتشر کرده، به عنوان مالک محتوا می شناسد . و یک کاربر تمایلی ندارد یک محتوا را در دو محل یکسان بخواند، از این رو گوگل وب سایت اولی را برای کاربر پیشنهاد می دهد پس بدین صورت سایت دوم از نظر کاربر پنهان شده و د نتایج جستجو بالا نمی آید!

چه زمانی استفاده ازمحتوای تکراری مجاز است؟

شایع ترین نوع محتوای تکراری ناشی از پیوند های اضافی (لینک ها) در یک وب سایت است. به عنوان مثال سه لینک زیر دقیقا به یک صفحه مشخص از یک سایت درباره موضوع طراحی سایت اشاره دارند .

یکی از رایج ترین محتوا های تکراری بر اثر لینک های اضافی در یک وب سایت می باشد. برای مثال لینک های زیر دقیقا به یک صفحه اشاره می کند.

موتور های جستجو در واکنش به دو تا لینک بالا می توانند هر دو آدس را جداگانه در نتایج جستجو نمایش دهند در نتیجه ۲ صفحه مشابه را نمایش داده اند ولی از نظر موتور های جستجو این لینک ها در واقع دو روش متفاوت برای دسرسی به یک صفحه می باشند! در اکثر مواقع موتور های جستجو این نوع محتوای تکراری را تصادفی در نظر گرفته و بهترین عنوان را برای جستجوی کاربر نمایش می دهند.

یک نوع دیگری از محتوای تکراری زمانی اتفاق می افتد که شما از وب سایت خود در نسخه های خاص نیز نمایش داده باشید. برای مثال برای وب سایت خود، نسخه موبایلی نیز راه اندازی کرده اید، در این صورت نیز محتوای تکراری ایجاد می شود. اما در واقع این نوع محتوای تکراری یک هدف مشخصی را برای بازدیدکننده در پی دارد در نتیجه هیچ مشگل مجازاتی از طرف گوگل برای شما در پی نخواهد داشت. البته احتمال دارد این صفحات در بخش نتایج لینک های فرعی موتور های جستجو به نمایش در آیند ولی اگر چنانچه کاربر در واژه ی جستجویی خود کلمه ی موبایل را نیز بنوید، حتما نسخه موبایلی وب سایت شما به نمایش در می آید. به این دلیل است که داشتن طراحی نسخه های متفاوت برای وب سایت شما می تواند مفید باشد. کاربر در این صورت وب سایت شما در دستگاه متفاوت درست مشاهده خواهد کردو گوگل نیز بر حسب خواسته ی کاربر، وب سایت شما را به آن شخص به نمایش خواهد گذاشت.

چه کارهایی درباره محتوای تکراری می توان انجام داد؟

نخستین حرکتی که باید بکنید این است که به هیچ عنوان محتوای تکراری ایجاد نکنید. اما زمانی که محتوای شما تکراری است برای اینکه از آسیب های احتمالی بکاهید، رعایت چند نکته ی پایین خالی از لطف نیست:

  • استفاده از روش انتقال اتوماتیک: روش انتقال اتوماتیک به موتور جستجوی گوگل می گوید که این صفحه به طور دائم منتقل شده است پس گوگل نیز همه ی لینک های فبلی را حذف کرده و با لینک جدید جایگزین می کند.
  • برای اینکه به وب سایتی دسرسی داشته باشید از یک لینک ثابت استفاده کنید: در قسمت های بالایی دیدید که دو روش برای دسرسی به وب سایت لینکدونی وجود داشت، اما برای اینکه به موتور های جستجو کمکی کرده باشید، یکی از آنها را انتخاب کرده و همیشه از آن استفاده کنید. اگر برای مثال شما از https://linkdon.ir استفاده کنید، موتور جستجو این صفحه را برای نمایش جستجو ها انتخاب می کند.
  • تکرار بیش از حد را فراموش کنید. برای مثال اگر صفحاتی دارید که یک مجموعه محتوا های تکراری را با خود یدک می کشند، بهتر است آنها را به صفحات جداگانه انتقال داده و از صفحه ی اصلی به آنها لینک بدهید.
  • صفحه هایی که محتوا های مشابه دارند را بسط بدهید. اگر در وب سایت خود چندین صفحه مشابه هم دارید، برای مثال وب سایت مسافرتی با یکسری اطلاعات محدود به شهر ها را باید با محتوا های منحصر به فرد گشترش دهید. اگر قادر به چنین امری نیستید، حتما این صفحه ها را با هم ترکیب کرده و یک صفحه داشته باشد.
  • درصدد ایجاد محتوا بی همتا باشید: اگر چنانچه یک وب سایت وابسته به یک سایت اصلی را اداره کنید، بسیار وسوسه خواهید شد تا محصولات وب سایت اصلی را در وب سایت خود نشر بدهید. ولی این حرکت از نظر موتور های جستجو بسیار بی ارزش می باشد و در نتایج جستجو ها کاربران به وب سایت اصلی هدایت خواهد شد. در مقابل این حرکت در واقع شم ابا تولید محتوا های منحصر به فرد از موتور جستجو رتبه ی به مراتب بهتری خواهید گرفت.محتوای تکراری
  • شما می توانید از کد rel = canonical بهره ببرید: این کد در واقع یک لینک ارتباطی فوق العاده قوی می باشد که گوگل و حتی سایر موتور های جستجو برای تعریف نسخه ی ترجیحی محتوا از آن استفاده می کنند. با این روش در واقع شما به گوگل اعلام می کنید، صفحه ی اصلی من همین صفحه می باشد. در نتیجه اگ چنانچه وب سایت دیگری هم از محتوای شما کپی کردند، در نتایج مخفی نمایش داده می شوند.

  انتشار : ۳ دی ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 677

مطالب تصادفی

  • سفارش طراحی سایت کرج و استان البرز با سئو بهینه و با کیفیت بالا

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد